Divarit

Salibandy.fi-palvelimella toimintahäiriöitä – ”Asiantuntijat eivät ole löytäneet selkeää syytä”

10.03.
2018
23 Kommenttia
0
Divarit

Salibandyliigan päätöskierroksen seuraaminen reaaliaikaisen liiton tulospalvelun kautta hankaloituu. Kuva: Anssi Koskinen.

Salibandyliitto tiedotti Facebook-sivuillaan salibandy.fi-palvelimen toimintahäiriöistä, jotka ovat olleet syynä tulospalvelun tukkoiseen käyttäytymiseen viime viikonloppuina.

Esimerkiksi miesten Divarin ja Salibandyliigan pudotuspelien suhteen kehotetaan kääntymään vaihtoehtoisen tulospalvelun käyttöön.

Salibandyliiton tiedotteessa kerrotaan seuraavaa:

Tiedote salibandy.fi palvelimen toimintahäiriöistä:
Salibandy.fi palvelimella on ollut operaattorista (Nebula) ja sivujen toimittajasta (Routa) johtuvia toimintahäiriöitä kahtena viime viikonloppuna. Viat alkoivat kun sivusto siirrettiin uudelle palvelimelle, jonka oli tarkoitus olla nopeampi ja toimintavarmempi.

Palvelin on kuitenkin ollut, etenkin viikonloppuisin, erittäin suuren kuormituksen alla, eivätkä asiantuntijat ole löytäneet tähän selkeää syytä tai pysyvää ratkaisua. Tilanne on harmillinen.

Erilaisia optimointeja ja tehonlisäyksiä on tehty ja palvelin on ympärivuorokautisessa valvonnassa. Haluamme kuitenkin korostaa, että viat eivät kosketa Palvelusivustoa tai Tilastopalvelua, sillä ne on eriytetty toiselle palvelimelle. Näin ollen otteluiden tilastointi ja tilastojen tarkastelu on turvattu.

Ottelujen reaaliaikaista tilastointia voit siis seurata täältä.

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Ilkka Kittilä
Ilkka Kittilä
Pääkallo.fi:n toimituspäällikkö

Asemapaikka: Vaasa

Twitter: @ilkkakittila
James
10/03/2018
Otsikko pieni typo, "hipsut" väärässä paikassa. Pitäisi olla: ”Asiantuntijat" eivät ole löytäneet selkeää syytä.
Namia
10/03/2018
Valitettavasti tämä on yksi asia, jota kotimaassa ei vain tunnuta osaavan. Nebulan puoleen ei kannata kääntyä missään liiketoimintakriittisessä asiassa.
Anssi
10/03/2018
Tämä on todella noloa lajille. Jos puhutaan ns. asiantuntijoista jotka eivät muka löydä vikaa niin kyseessä eivät ole asiantuntijat. Toivottavasti salibandyliitto on osannut tehdä sopimukset oikein ja kirjata sopimukseen korjaukset riittävän nopealla aikataululla sekä sanktioida tälläiset virheet.
Minäpahoitinmieleni
10/03/2018
Eikä oo eka kerta ku näin käy. Eihän tää ole kuin ehkä seuratuin päivä ja sitten mikään ei toimi :D
#reikäpallo
10/03/2018
Pikkasen ajankohta väärä alkaa säätään kun pelataan kauden ratkaisua 😠
Hmm
10/03/2018
Kyllä! Hiukka isommatkin järjestelmät pyörii eli kuulostaa rahastukselta :D
Niin noloa, niin noloa
10/03/2018
Kuten todettua, kevään ratkaisuhetkiä edetään - ja sitten ikään kuin "vedetäänkin töpseli seinästä"!!!
Uudelle palvelimelle siirryttiin, jotta homa olisi nopeampi ja toimintavarmempi.
Voiko enää enempää pieleen mennä?
No yrittäkää nyt silti, josko nyt vielä onnistuisi!

Tämä on kuulkaa erinomaisen hyvää mainosta ns. superviikonlopullenne, uskokaa pois.
Surullista.
FHJ
10/03/2018
Yksinkertainen lääke. lisää rautaa. Kun käyttäjämäärä lisääntyy tarvitaan laitteistoon lisää vääntöä ja sitä saadaan kun lisätään kapasiteettia. Olisko säbä-liiton aika tarkistella soppareita miten palveluntarjoaja suoriutuu tehtävästään.
Justiina
10/03/2018
Noh - kohta löytyy joku hemmetin kallis ratkaisu :D
Minäpahoitinmieleni
10/03/2018
Tää on ihan tuttua esim sairaalamaailmasta. "Asiantuntijoilta" ostetaan kalliit järjestelmät mitä pitää sittenkin korjata koko ajan ja kehittää. Näin "asiantuntijat" saavat vielä pitkään rahastettua samoilla hommia. Bisnes puhuu. Kannattaisi olla koodari ;)
Hah
10/03/2018
Tilannehan on se, että Suomessa ei ole "erittäin suurta kuormaa" olemassakaan. Uskomattoman noloa, ettei muutamia tuhansia yhtäaikaisia sivulatauksia pystytä palvelemaan. Ei muuta kun katseet ulkomaille esim amazonin suuntaan, siellä on osaamista ja kapasiteettia.
ööö
10/03/2018
pitäähän sitä kaveria työllistää
Erkki
10/03/2018
Arvelinkin että on jokun setä. poika, tytär, kumminkaima yhtiö, jota sponsataan!
Kyykkä
10/03/2018
Nämä asiantuntijat testailee kesäisin ja toteaa että hyvin toimii, sitten kun ratkaisupelit ja kiinnostuneita on enemmän kuin kesällä niin kas kummaa kyykkää! Joka kevät sama juttu ainakin viidettä vuotta putkeen
Jep
10/03/2018
Järjestelmä nyt tökkinyt muutenkin viikonloppuisin, kun enemmän pelejä. Viimeksi viime viikonloppuna oli hidas ja varajärjestelmää kaupattiin jo silloin. Hyvät on systeemit, kesä on juurikin oikea aika tehdä nopeustestit. Hyvä koodaajat, hyvin te vedätte!!
Kalevi
10/03/2018
"Salibandy.fi palvelimella on ollut operaattorista (Nebula) ja sivujen toimittajasta (Routa) johtuvia toimintahäiriöitä kahtena viime viikonloppuna."

Jos veikata täytyy, niin en usko että Salibandyliitto on laittanut osaksi sopimustaan operaattorin kuin sivujen toimittajan kanssa sakkojärjestelmä, jossa he antaisivat korvausta siitä ajasta kun eivät voi tarjota palvelua mistä maksetaan.

Perustelen tämän sillä, että ongelma on ollut tiedossa eikä asialle olla mitään tehty.
Osaaminen
10/03/2018
"asiantuntijat eivät ole löytäneet selkeää syytä". Kannattaisiko olla lausumatta mitään ennemmin kuin, paljastaa osaamisen tason noin selkeästi. Mitäs luulette, mikä kuva syntyy ulospäin.
Kuka liitossa vastaa tästä - korjaa tai lähde meneen!
10/03/2018
Sopimukset kuntoon palvelun tarjoajan kanssa. Joko toimii tai jos ei toimi niin sakkoa palvelusta vastaavalle taholle. Herätys kuka oletkin liitossa tästä vastuussa - saat itse kenkää (toivottavasti), jos et hoida töitäsi!
SeliSeli
11/03/2018
Miten on mahdollista, että vielä tänään on tuollaisia palvelun toimittajia markkinoilla.? Vai että oikein palvelin vaihdettiin tehokkaampaa....En tiedä pitäiskö nauraa vai itkeä tuollaisille selityksille. On tainnut Nebula jäädä viime vuosituhannelle noiden palvelimiensa viritysten kanssa. Tai sitten tilaaja ei ole ymmärtänyt mitä on tilannut ja millä ehdoilla. Maailma on nykyään pullollaan erilaisia pilvitoimittajia, jotka pystyvät mennen tullen takaamaan palveluiden toiminnan erittäin paljon suuremmille kuormille 24/7/365. Eikä tosiaan ollut ensimmäinen kerta, kun salibandy.fi palvelun kanssa on näitä ongelmia. Herätkää jo ja laittakaa palvelut vuoden 2018 vaatimalle tasolle.
Palvelin jossain romaniassa.hyvin toumi vanha tulospalvelu 2010 vuodesta eteenpäin.miksi piti muuttaa toimiva systeemi.
11/03/2018
Pöö vanha systeemi toimii miksi muutitte
Kiukku
11/03/2018
Kyllä ottaa päähän kun 3 peliä pitäs seurata,mutta mitä vielä tämä mahtava sivu kaatui taas kerran.
Jännä ettei osaajia löydy tekee sivuja jotka toimii!!!!!
Jussi
11/03/2018
Onhan tuo nyt täyttä hevonveenkakkaa. Tulospalveluhan oli täysi farssi tullessaan ja taisi olla kyykällään ainakin vuoden ehkä kaksi käyttöönottovaiheessa. Ja oliko nyt niin että tulospalvelun tarjoajana toimi liitossa olleen työntekijän lähipiirin yritys? Eli liiton puolelta tilaajalla ollut hajuakaan mitä ostaa ja mihin vaatimuksiin. Ei kuitenkaa kovin hyvää mainosta kummallekkaan että tollaista paskaa on. 2000- luvulla on ollut kuitenkin täysin mahdollista tehdä toimivia ja käyttäjäystävällisiä järjestelmiä, mitä mielestäni sählyn tulospalvelu ei missään vaiheessa ole ollut.

Päitä vadille.
Saa käyttää, muutei ole pakko
11/03/2018
Jos Nebulan vehkeet ja osaaminen ei riitä niin pudotuspelit vois jaksottaa aamukuudesta ilta kymmeneen. Tällöin kuormitus jakaantuisi vuorokauteen tasaisemmin.

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.