Pääkallo.fi

Salibandyn valmennuskeskustelu

Viestejä
304
Ensimmäinen ainakin on puhtaasti kämmenpelaamiseen liittyvä lämmittely. Mikäli sen tekisi rondo-tyyppisesti, ei pelaajat pysty keskittymään tekniikkaan.

Toista en ole kyllä ennen nähnytkään, siitä ei kyllä ole mitään käryä mitä haettiin. Toki pätkäkin oli lyhyt. Ei tuollaista ainakaan viime 1.tason koulutuksessa näkynyt.

Kolmas pätkä opettaa rintamasuuntaa 2.roolissa, sekä mukaanottoa ja kämmenpelaamista 1.roolissa. Aivan pätevä ja nuorille junnuille oikein hyvä treeni.

KAIKKEA ei voida tehdä pelin kautta, vaan mielestäni nimenomaan laatutekijöihin on kiinnitettävä huomiota helpommillakin harjoitteilla.

P.S. en ole vieläkään Lamu.
- Mitä on tekniikka jota ei voi edes etäisesti pelitilanteessa käyttää?
- Edelleen se korkeasaaren apinakin osaa pelata ja olla huikean OIKEASSA asennossa jos vastustajaa ei ole. Ärsyke tulee nimenomaan siitä, että omaa tietopankkia käyttäen löydetään oikea ratkaisu vastustajaan verrattuna.
Kaiken voi tehdä pelin kautta, jos ei ryystä kahvia ja jauha paskaa hallilla.
Älä enään tuhlaa aikaani tollaisiin nollatason juttuihin.
EDIT: Toivottavasti muuten et jauha kenellekään noita 1,2 tai 73 roolijuttuja. Toi on liiton miesten keksimä homma, haluavat ilmeisesti tolla hämätä, että jotain lajista tajuavat. Pelaajille riittää kyllä ihan normaalit termit, tai oikeastaan se on pelaajille parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Pipsapossu

Asia ok. Sen verran kuitenkin, rttä pelitilannerooleista puhutaan kaikissa Suomen isommissa seuroissa ja onneksi pienemmissäkin nykyään. Mikäli et halua puhua niistä, fine. Itse olen kokenut lajista jauhamisen helpommaksi yhteisen kielen ja termistön kanssa.

Lähdenpä tästä Eerikkilään miettimään, miten voisin kehittyä valmentajana ja katsomaan, kuinka tyhmiä pelaajia meillä on. Kuulemma apinatkin osaavat paremmin.
 
Viestejä
9
Yksilön kehittämisessä puhutaan useammassa kohtaa laatutekijöistä, mitä kyseisillä laatutekijöillä tarkoitatte? Mitkä ovat pelin ja yksilön kehittämisessä oleellisia laatutekijöitä mihin kiinnitätte huomiota?
 
Viestejä
304
Yksilön kehittämisessä puhutaan useammassa kohtaa laatutekijöistä, mitä kyseisillä laatutekijöillä tarkoitatte? Mitkä ovat pelin ja yksilön kehittämisessä oleellisia laatutekijöitä mihin kiinnitätte huomiota?
Lamun puheissa se on varmaan tosiaan niitä fysiikkatestejä. Hiukan aina ihmetyttänyt, että silloin kun maajoukkueet on ollu "kaikkien aikojen kunnossa" tuloskin on ollut pannukakku.
Laatutekijöitä joihin seuroissa pitäisi keskittyä:
- Syöttötekniikka, nimenomaan niin, että millainen valikoima on pelissä. Onko parempi pelaaja se joka tekee sen kauniisti vai se joka edistää peliä sillä.
- Pallottomassa pelissä peliasennot, edelleenkään ei millin tarkasti, mutta aina pitää olla valmis jatkamaan peliä eri suuntiin.
- Pelin kehittämisessä itse olen pyrkinyt havainnoimaan pelin kääntöjä, en harjoittelemalla 3-2, vaan nimenomaan miten riistosta käännetään se peli omaksi eduksi. Vaatii aika paljon aikaa kun viisikot oppivat rytmittämään ottelua oikein, milloin alatuki ja milloin sitten nopeasti ylös. Tämä on oikeastaan aihe josta ei tässä lajissa puhuta, jääkiekon puolella tilastoidaan tarkasti nopea, puolinopeat ja hitaat lähdöt. Itse olen tutkinut, että joukkue joka tulee useammin pallolla vaihtoon, myös useammin voittaa ottelun.
 
Viestejä
304
Asia ok. Sen verran kuitenkin, rttä pelitilannerooleista puhutaan kaikissa Suomen isommissa seuroissa ja onneksi pienemmissäkin nykyään. Mikäli et halua puhua niistä, fine. Itse olen kokenut lajista jauhamisen helpommaksi yhteisen kielen ja termistön kanssa
Vasemmalle pakille on muuten varmaan helpompi sanoa, että se on karvauksessa vasen pakki. Samoin kun hyökkäysalueen hyökkäyspeliä on helpompi sanoa hyökkäysalueen hyökkäyspeliksi.
 

Pipsapossu

Vasemmalle pakille on muuten varmaan helpompi sanoa, että se on karvauksessa vasen pakki. Samoin kun hyökkäysalueen hyökkäyspeliä on helpompi sanoa hyökkäysalueen hyökkäyspeliksi.

Viisikon roolittaminen on täysin eri asia kuin pelitilanneroolit. Samalla tavalla se vasen pakki pelaa pallottomana joko 3. tai 4. roolia, kuin esimerkiksi oikea laitahyökkääjä. Kyllä pelivideoista aika hyvin huomaa, mitkä asiat pelissä kusee nimenomaan roolien kautta, kun puhutaan yksilöiden kehittämisestä. Valmentajillehan ne ovat enemmänkin työvälineitä, kun mennään sitten seuran valmennuslinjoihin yms.
 

Pipsapossu

Yksilön kehittämisessä puhutaan useammassa kohtaa laatutekijöistä, mitä kyseisillä laatutekijöillä tarkoitatte? Mitkä ovat pelin ja yksilön kehittämisessä oleellisia laatutekijöitä mihin kiinnitätte huomiota?


No itse käsitän, että laatutekijöitä voisi olla esimerkiksi keskialueen hyökkäyspelaamisessa peliasento, havainnointi, tyhjien tilojen tunnistaminen yms. Eli laatutekijät riippuvat siitä, mitkä ovat sitten isommassa kuvassa treenattavia kokonaisuuksia.

Esim:
Halutaan kehittää joukkueen kollektiivista keskialueen hyökkäyspeliä. Mietitään ensin, miksi se ei ole tarpeeksi hyvää. Onko pelaajien peliasento väärä, havainnoidaanko tiloja ympärillä, tehdäänkö tilaa liikkeellä jne.

Nuo ovat sitten niitä laatutekijöitä, mitä parantamalla saadaan kyseinen asia paremmaksi. Siihen sitten kehitetään hyviä harjoitteita, mikäli niitä ei ole vielä. Tottakai mieluummin enemmän avoimia harjoitteita elävillä puolustajilla jne., mutta yksittäiset suoritukset voisivat onnistua paremmin, mikäli ensin saadaan lihasmuistiin ärsykkeenä vaikka oikea peliasento jollain yksinkertaisemmalla harjoitteella.
 
Viestejä
44
Senon surullista että sosiaalisi taitoja ei voi opettaa, se pitää tulla persoonasta. Moni valmentaja ei ole sinut kohtaamaan persoonia. Yritetään ohjata kaikkia pelaajia samalla tavalla.toiselle pelaajalle toimiva ei välttämättä toimi toiselle ollenkaan. Moderni valmentaminen on johtaa joukkue yhteiseen maaliin. Silloin tekniset asiat jää vähemmälle. Mutta siliti suurin osa valmentajista hinkkaa juuri sitä teknistä osaa suurimman osan ajasta.
 
Viestejä
63
Menköön nyt vaikka asian sivusta....mutta sanon kuitenkin...

Olen aloittanut itse varsinaisen "pelailun" vasta täällä Saksassa vanhemmalla iällä,....mutta pelasin sitä ennen monen monta vuotta biljardia niin Suomessa, Saksassa kuin Hollannissakin. Osallistuin myös muutaman kerran yhden maailmanlaajuisesti tunnustetun valmentajan "leireille" jossa opin asian jos toisenkin henkisestä valmennuksesta.

Tuosta henkisestä valmistautumisesta minulle asiaa avasi ehkä eniten yksi kirja.
Pleasures of small motions (mastering the game of pocket-billiards)

Vaikka tuo kirja on kirjoitettu hyvin pitkälle biljardi mielessä....niin sieltä löytyi aika mielenkiintoisia kappaleita henkisestä valmistatutumisesta, ennakko-odotuksista....mitä ylipäätään tapahtuu omassa kropassa ja pääkopan sisällä kun altistuu stressille (ennakko-odotukset eivät vastaa tapahtumia).

Voin suositella jos jotakuta kiinnostaa...
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
8
Mites tämmöinen?

Pienaluepelien perusteet

Ja havainnointia!



Tässä havainnointivideossa pystyy mielestäni hyvin opettamaan pelaajille sitä oman ja vastustajan peliasennon havainnointia. Ihan jo lähtien siitä mihin olisi hyvä katsoa kun liikkuu suhteessa toiseen jne. Mailat ja pallot vaan vielä mukaan niin saadaan teknistaktiset osuudet kans messiin.

Toki myös legendaarinen Taitotohtori
Taitotohtorin blogi | Valmennustaito.info
 
Viestejä
177
Itse luin juuri Oskari Saaren kirjan Alkemisti. Keskittyy Petteri Nykkyyn ja hänen ensimmäiseen urakkaansa maajoukkueen valmentajana päättyen vuoden 2010 maailmanmestaruuteen.

Monta tosi hyvää mentaalipuolen juttua oli. Suosittelen muillekin
 
Viestejä
462
Tilastofaktaa ja muutama näkemys ilman maalivahtia pelaamisesta.


Muistanpa kun Jarmo Härmä luotsasi juuri liigaan noussutta OLSia eikä alkukausi ollut mennyt ihan toiveiden mukaan. Sarjan realiteetit tunnistanut päävalmentaja huokasi "Pääsisipä kolmannessa erässä kerrankin sen verran lähelle, että voisi ottaa edes maalivahdin pois".
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,615

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös