Pääkallo.fi

Pääkirjoitukset

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,611
Viestejä
7,834
Viikon pääkirjoituksessa asiaa kapasiteettivaatimuksista suhteessa tämän hetken todellisiin yleisömääriin:

Olen täysin samaa mieltä tästä, että aivan liian tiukat vaatimukset nyt.
 
Viestejä
238
Viikon pääkirjoituksessa asiaa kapasiteettivaatimuksista suhteessa tämän hetken todellisiin yleisömääriin:


Olen samaa mieltä tästä että vähän vois höllentää. Usein sen paremman fiiliksenkin saa pienemmässä pelipaikassa jos sen saa täyteen ja sen fiiliksen takia katsojat voi tulla uudestaan katsomaan. Sitten sitä mukaa kun hallit täyttyy niin aletaan vaatimaan isompia halleja.
Tosin vaikka Mosahallissa onkin ollut tunnelma kohdillaan monta kertaa kun olen siellä pelejä nähnyt (ja joskus pelannut itsekin) viimeisen 20 vuoden aikana niin mielestäni siellä ei pitäisi enää pelata yhtään Fliiga-ottelua, koska se ei ole turvallinen pelipaikka.
 
Viestejä
7,834
Olen samaa mieltä tästä että vähän vois höllentää. Usein sen paremman fiiliksenkin saa pienemmässä pelipaikassa jos sen saa täyteen ja sen fiiliksen takia katsojat voi tulla uudestaan katsomaan. Sitten sitä mukaa kun hallit täyttyy niin aletaan vaatimaan isompia halleja.
Tosin vaikka Mosahallissa onkin ollut tunnelma kohdillaan monta kertaa kun olen siellä pelejä nähnyt (ja joskus pelannut itsekin) viimeisen 20 vuoden aikana niin mielestäni siellä ei pitäisi enää pelata yhtään Fliiga-ottelua, koska se ei ole turvallinen pelipaikka.
Katsomokapasiteetti ei todellakaan ole Mosan ainoa tai edes suurin ongelma. Eli olen täysin samaa mieltä.
 
Viestejä
7
Divarin pleijareihin 8 joukkuetta divarista! F liigan kaksi viimeistä karsimaan eikä noin että he osallistuvat toisen sarjan pleijareihin.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>
Viestejä
58
Viikon pääkirjoitus ottaa kantaa KrP-ErVi-tapaukseen:

Hyvä pääkirjoitus jälleen, mut yksi kohta näytti vähän hassulta:

"Yksinkertainen liiton tulkinta joka tapauksessa antaa erikoisen kuvan edustusoikeusasioiden valvonnasta. Sen mukaan pääsarjoissa odotetaan, että joukkueet vahtivat toistensa pelaajia ja kokoonpanoja silmä kovana. Pitkälti vasikointiin perustuva vertaisvalvonta on aika erikoinen ”oikeussysteemi”. "

Hra Siltanen kirjoittaa asiasta kuin tää olisi joku uusi asia, näinhän kai tää homma on aina toiminut? Ainaskin nii kauan kuin itse olen lajin parissa ollut.

Alemmissa sarjoissa tuo vasikointikaan ei auta. Käytännössä kaverin nimellä voit sanktioitta vispata menemään. Tätäkin on iät ja ajat harrastettu. Perin kummallista vaa et vaikka hallilla ihan kaikki harrastajat, katsojat ja toimijat tietää, että joku toisen sarjan pelaaja pelaa väärällä nimellä, niin säbäliitto on asian suhteen aina aivan kädetön.

Mitä tulee näihin r-pelaaja sähläyksiin, niin niitä tarinoita riittää yllin kyllin. Paras minkä tiiän, niin sattui viime kaudella, valtakunnan laajuinen ja siitä ei ole kirjoitettu mihinkään mitään. Paljon mielenkiintoisempi tarina kuin yhden joukkueen edustussähläys.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,611
Yksinkertainen liiton tulkinta joka tapauksessa antaa erikoisen kuvan edustusoikeusasioiden valvonnasta. Sen mukaan pääsarjoissa odotetaan, että joukkueet vahtivat toistensa pelaajia ja kokoonpanoja silmä kovana. Pitkälti vasikointiin perustuva vertaisvalvonta on aika erikoinen ”oikeussysteemi”.

Meinaan tässä nimenomaan pääsarjoja, joissa myös rikkeillä ja pistemenetyksillä enemmän merkitystä. Siinä kontekstissa heti pelin jälkeen tehtävä vertaisvalvonta on liian vaativaa.

Pääsarjojen ulkopuolella on sentään 45 päivää aikaa tuoda tapaukset esille. Järjestelmä ei ole tietenkään uusi, mutta voihan sitä outona pitää. Varsinkin nyt kun vertaisvalvonta toimi parissa päivässä, mikä oli liian hidasta päätöksenteon kannalta.
 
Viestejä
58
Meinaan tässä nimenomaan pääsarjoja, joissa myös rikkeillä ja pistemenetyksillä enemmän merkitystä. Siinä kontekstissa heti pelin jälkeen tehtävä vertaisvalvonta on liian vaativaa.

Pääsarjojen ulkopuolella on sentään 45 päivää aikaa tuoda tapaukset esille. Järjestelmä ei ole tietenkään uusi, mutta voihan sitä outona pitää. Varsinkin nyt kun vertaisvalvonta toimi parissa päivässä, mikä oli liian hidasta päätöksenteon kannalta.
Juu kyllä. Kuten sanoit, aika erikoisena tämmöstä "oikeusjärjestelmää" voi pitää. Ja kuten sanoin aiemmin, alasarjoissa oikeus ei toteudu edes tällä vertaisvalvonnalla. Tämä ei toki liity tähän pääkirjoitukseen, mut sanoinpahan vaa.

Jos toinen aikamääre on alimitoitettu, niin tuo 45 pv on varmasti ylimitoitettu sit taasen.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,611
Viestejä
17
Pakinahenkisessä pääkkärissä ajankohtaista asiaa:

Hyvä kirjoitus, ja mielestäni tärkeä aihe. Jopa tärkein lajiin itseensä kohdistuva pelillinen aihe.
Jos näin jatketaan, salibandy täytyy urheilulajina määritellä uudelleen. Ei sitä voi enää kutsua, maailman nopeimmaksi ja taitavimmaksi lajiksi. Se pitää määritellä fyysiseksi vääntölajiksi. Ennenkaikkea juniorivalmentajille ja seuroille, jotka miettivät strategiaa, tämä on elintärkeä aihe. Miten ja mihin suuntaan koulutan pelaajia? Harjoitellaanko kärjistetysti taitoa, vai vääntämistä? Mihin suuntaan seura rakentaa pelitapaidentiteettinsä? Pelataan ylikovaa ja väännetään? Pelataanko taitopeliä?

Salibandy muuttuu valtavan nopeasti, nopeiten kaikista lajeista. Hyvä, että mennään urheilullisempaan suuntaan, mutta myös päättäjien täytyy pysyä tässä temmossa mukana. Ei siellä voi tuudittautua vanhoihin kaavoihin, koska pelaajat ja valmentajatkaan ei sitä tee, ne menee kokoajan isoin harppauksin eteenpäin.

Vielä voi Salibandy vaikuttaa asiaan.
Päättäjät, tehkää oikea päätös ja tuokaa taito takaisin, tai määritelkää laji uudestaan, vaikka yhteistyössä painiliiton ja jääkiekkoliiton kanssa. Koska jatkossa näiden lajien valmennuskoulutusten pitää olla osa myös salibandyn juniorivalmentajien valmennuskoulutusta.
 
Viestejä
780
Pitää huomioida myös kansainvälinen aspekti. Samoilla säännöillä pelataan maailmalla vieläkin fyysisemmin. Mikäli Suomessa siirryttäisiin johonkin "taitosalibandyyn", niin tuskin nykyisenkaltaista kansainvälistä arvokisamenestystä enää saavutettaisiin.
 
Viestejä
161
Pitää huomioida myös kansainvälinen aspekti. Samoilla säännöillä pelataan maailmalla vieläkin fyysisemmin. Mikäli Suomessa siirryttäisiin johonkin "taitosalibandyyn", niin tuskin nykyisenkaltaista kansainvälistä arvokisamenestystä enää saavutettaisiin.
Itselleni ei ole vaikeaa valita mm-kulta parillisina vuosina vs. huippuviihdyttävä kotimainen pääsarja (+ mm-pronssi) välillä.

Tässä on vähän sama tilanne kuin Olympiastatuksen kanssa, että ihan kaikkea ei kannata yhden asian puolesta uhrata.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,611
Hei Joel Siltanen,
kirjoituksestasi ei käy ilmi -ainakaan itselleni- mitä tarkoitat ”taidolla”.

Mitä on siis tarkoittamasi taito, kun asiayhteytenä salibandyn pelaaminen?

Ystävällisin terveisin
Janne Häikiö
Moi Janne, ja mukavaa että kommentoit näin suoraan.

Kirjoituksessa ei ehkä suoraan korosteta pallollista taitoa, mutta yleisesti pallopelilajeissa taidolla tarkoitetaan juuri pelivälineen hallintaa ja itse pallollista pelaamista. Nykyisessä pelissä tämä taito alikorostuu, kun sen estäminen on jostain syystä aina vain sallitumpaa. Pallopeliä pystyy myös hidastamaan turhan paljon kyseenalaisin keinoin.

No nyt joku sanoo, että taitoa se on puolustaminenkin. Totta kai ja enenevissä määrin vaatii suurta taitoa puolustaa hyvin käyttämättä keinoja, joiden ei pitäisi olla lajissa sallittuja.

Korostan tähän loppuun, että kyse on minun näkemyksestäni asiaan (jos se ei ilmene kirjoituksesta), ja on varmasti eriäviäkin näkemyksiä.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös